Ulasan
artikel: Cikgu Gila-Gila
Oleh:
Emira Syazana Binti Yusof
1.0 Pengenalan
Guru gila-gila adakah
selari dengan etika professional yang telah digariskan dalam Kod Etika? Sebelum mengulas lebih panjang, terlebih
dahulu mari kita melihat definisi ‘Etika’.
Etika berasal daripada perkataan Greek “ethos‟ yang
bermakna watak atau adat resam. Adat resam masyarakat membentuk watak manusia.
Kini istilah etika dikaitkan dengan kemoralan dimana individu dalam sesuatu
masyarakat bertindak tertakluk kepada budi pekerti moral yang dipersetujui
(Keith Goree, 1966).
Menurut Kamus Dewan Bahasa & Pustaka (1995) mentakrif
etika sebagai nilai-nilai yang
menjadi pegangan seseorang atau sesuatu kumpulan. Manakala tafsiran atau
definisi lain bagi etika ialah:-
·
Institut Integriti Malaysia (2007) mendefinisikan
etika sebagai himpunan
nilai dan moral yang menjadi piawai bagi
tingkah laku individu, organisasi
·
dan profesion.
·
Kamus Oxford (1994) mendefinisi
etika sebagai prinsip moral.
·
Mackie (1977)
mendefinisikan etika sebagai disiplin yang dapat menerangkan nilai baik dan
buruk sesuatu tindakan.
·
Velasquez, Andre, Shanks, dan Meyer (1987)
mentaktif etika sebagai
·
standard salah dan betul yang harus dilakukan
manusia untuk memastikan
keadilan.
·
Sharifah Alwiah Alsagoff (1984) mentakrif
etika sebagai satu set peraturan
tingkah laku yang meletakkan apa yang harus
dibuat dan jangan dibuat.
Dalam
Islam, etika ialah tingkah laku baik yang dituntut al-Quran dan
Hadith. Etika merupakan salah satu bidang falsafah yang mengkaji tentang
“betul‟ dan “salah‟ dalam kehidupan seharian manusia. Etika adalah penting,
kerana ia menentukan tindak-tanduk manusia. Tanpa berpegang kepada suatu kod
etika, segala usaha manusia akan gagal.
Selepas kita jelas memahami definisi ‘etika’, mari kita
melihat pula kod etika yang telah digariskan dalam “Kod Etika”. Perkhidmatan
yang diberikan oleh golongan profesional seperti jurutera, doktor, arkitek,
peguam, akauntan dan lain-lain amat penting dalam membangun dan
mempertingkatkan kesejahteraan hidup sesuatu masyarakat. Kod Etika ialah suatu
garis panduan kepada golongan yang terlibat dalam profesion yang telah
diiktiraf sebagai sebuah profesion yang professional membantu golongan ini
mengelakkan diri mereka daripada melakukan perbuatan yang dikategorikan kepada
perbuatan salah laku. Kod etika juga merupakan sebuah garis panduan yang
bertujuan untuk meningkatkan tahap kualiti, produktiviti dan disiplin dalam
perkhidmatan dengan member penekanan dalam aspek-aspek yang berkaitan dengan
peraturan, peranan, nilai, serta tingkah laku professional.
Antara fungsi Kod Etika Profesional
adalah sebagai pedoman, pencegahan dan disiplin, memelihara maruah profesion
dan mengelak berlakunya konflik. Ringkasnya, etika professional adalah untuk
memberi inspirasi, galakan dan sokongan kepada ahlinya. Etika professional
lebih menumpukan kepada dimensi perlakuan yang positif sebagai panduan
tingkahlaku yang paling sesuai untuk diamalkan oleh seseorang profesional.
Semua etika profesional yang diguna pakai diseluruh dunia dalam bidang-bidang
seperti perubatan, guaman, perniagaan, perakuanan dan kejuruteraan mempunyai
asas-asas etika yang sama. Ini kerana tujuan kod etika dibentuk adalah digunakan
untuk diri dan masyarakat amnya.
Sebagai guru, kita sememangnya
mempunyai kod etika keguruan tersendiri untuk dipatuhi. Pengetahuan tentang
etika profesion perguruan adalah amat penting dalam menjalankan tanggungjawab
sebagai guru kerana terdapat guru-guru yang masih melanggar tatasusila
perguruan yang harus dielakkan.
Di bawah merupakan kod etika
keguruan yang telah digariskan untuk dipatuhi oleh semua guru di Malaysia.
1. Tanggungjawab Terhadap Pelajar
- Lebih
mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar kami dari
hal-hal lain.
- Bersikap adil terhadap setiap orang pelajar tanpa mengira faktor-faktor jasmani,
mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan dan agama.
- Merahsiakan maklumat ikhtisas
atau sulit mengenai pelajar, kecuali kepada mereka yang berhak mengetahuinya
- Membimbing atau mengajar seoarang pelajar dalam darjah sendiri
atau dalam mata pelajaran-mata pelajaran yang diajar di bilik darjah tanpa sebarang
bayaran.
- Menunjukkan sesuatu cara pakaian, pertuturan
dan tingkahlaku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada pelajar.
- Memelihara dan memperbaiki kecekapan ikhtisas melalui pengkajian,
penyelidikan, lawatan dan menghadiri kursus iktisas, persidangan, mesyuaratatau
seminar supaya pengajaran kami mencapai mutu yang setingginya.
2. Tanggungjawab
Terhadap Ibu Bapa
-
Menghormati tanggungjawab utama ibu bapa terhadap
anak-anak mereka.
-
Berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama
yang erat di antarainstitusi pendidikan dengan rumah tangga.
- Menganggap
semua maklumat yang diberikan oleh ibu
bapa mengenai keadaan rumahtangga atau mengenai anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya
kepada sesiapa kecuali kepada mereka yang berhak mengetahuinya.
- Memberikan maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak-anakmereka
dan menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan
bijaksana.
- Mengelakkan diri
daripada menggunakan atau dipengaruhi oleh kedudukan sosial dan ekonomi ibu
bapa pelajar.
- Mengelakkan diri
daripada mengeluarkan kata-kata atau melakukan
sesuatuyang boleh menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap ibu
bapa atau penjaga mereka.
3. Tanggungjawab
Terhadap Masyarakat dan Negara
-
Mengelakkan diri
daripada menyebarkan sesuatu ajaran yang
boleh merosakkan kepentingan pelajar, masyarakat, negara atau pun yang bertentangan dengan Rukun Negara.
-
Memupuk dalam diri setiap pelajar sikap dan nilai yang
boleh membantu dan membimbing mereka untuk menjadi warganegara yang taat setia,
bertanggungjawab dan berguna, menghormati adanya perbezaan kebudayaan,
keturunan dan agama.
-
Menghormati masyarakat tempat kami
berkhidmat dan memenuhi segala tanggungjawab sebagai seorang warganegara dan
sentiasa sanggup mengambil bahagian dalam
sebarang kegiatan masyarakat.
-
Menggalakkan kerjasama dan persefahaman di antara guru dengan ibu bapa, institusi
pendidikan dengan masyarakat.
-
Memberi sumbangan cergas untuk meningkatkan kehidupan moral, kebudayaan dan kecendekiawan masyarakat.
-
Berpegang kepada tingkah laku yang sopan yang diterima oleh masyarakat dan
menjalani kehidupan sehari-hari dengan baik.
4. Tanggungjawab Terhadap Rakan Sejawat dan Profesion Perguruan
- Mengelakkan
diri daripada membuat sebarang kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seseorang guru
di hadapan pelajar.
- Tidak
melibatkan diri dalam kegiatan yang
boleh menjejaskan kecekapan kami
sebagai guru atau ibu bapa, atau berbuat sesuatu yang
boleh menjatuhkan maruah seseorang guru.
- Berusaha dengan sepenuh-penuhnya menunaikan tanggungjawab kami dengan rajin dan bersungguh-sungguh dan
mengekalkan sejajar dengan kemajuan ikhtisas dan sosial.
- Sentiasa bersedia membantu rakan sejawat kami terutamanya mereka yang baru dalam
profesion keguruan.
- Sentiasa
mengawasi diri kami supaya tidak
mencemarkan nama baik profesion
keguruan.
- Akan menjadi
ahli sesebuah pertubuhan guru
Jadi,
menurut kod etika keguruan di atas, banyak perkara yang boleh dijadikan panduan
dan amalan kepada seorang guru untuk mengekalkan dan menjaga maruan profesion tersebut.
Berkaitan
dengan isu di atas iaitu “Cikgu Gila-Gila”, adakah Cikgu Shida boleh dikatakan
sebagai seorang guru yang melanggar etika keguruan ataupun seorang guru yang
tiada cirri-ciri yang telah disenaraikan dalam senarai kesantunan guru.
2.0 Perkembangan
Hujah-hujah
Isunya ialah, adakah tindakan “Cikgu
Shida” seperti dalam artikel di atas melanggar kod etika keguruan yang telah
disenaraikan?
Menurut
Persiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, Cikgu
Shida tidak melalukan sebarang tindakan yang melanggar kod etika seperti yang
dikatakan oleh masyarakat sekeliling. Sebaliknya beliau melakukan sesuatu yang
kreatif dan merupakan suatu perkembangan
yang sihat.
Cikgu Shida yang dikatakan ialah
seorang guru yang telah menjadi salah seorang artis YouTube yang Berjaya meraih
jutaan penontot di rangkaian (channel) beliau kerana perbuatan kreatifnya
meniru pelbagai aksi dan melakukan miming beberapa buah lagu dengan cara yang
kreatif. Beliau berasal dari Parit, Perak dan merupakan salah seorang guru
Bahasa Inggeris di salah sebuah sekolah di Perak.
Gambar
2: Artikel
tentang pandangan Presiden NUTP berkaitan isu Cikgu Shida
Bagi segelintir penonton yang
mengikuti video yang dimuatnaik oleh cikgu tersebut sendiri di dalam rangkaian beliau,
mereka menganggap perbuatan cikgu tersebut adalah sebuah tindakan yang
memalukan dan mampu menjatuhkan maruah profesion keguruan. Jika dilihat dari
sudut negatif, cikgu tersebut melakukan miming kepada beberapa buah lagu dengan
melakonkan aksi yang aneh seperti melakonkan watak lelaki arab,orang tua
bermisai, perempuan hodoh dan macam-macam lagi. Tindakan ini dikatakan
memalukan diri sendiri dan mencerminkan watak seorang guru yang ‘gila-gila’. Jadi,
implikasinya, murid-murid turut akan mencontohi perwatakan ‘gila-gila’ guru
tersebut.
Melihat dari sudut positif pula,
guru tersebut menunjukkan cara pemikiran kreatif beliau melalui watak yang
dilakonkan berkaitan dengan lagu dan lirik-lirik yang dimimingkan. Beliau mampu
meransang pemikiran kreatif untuk menjadi sesebuah watak bagi menyampaikan
maksud lagu yang dimimingkan. Pengulas tentang pemikiran kreatif yang
ditunjukkan oleh Cikgu Shida dikatakan diaplikasikan di dalam bilik darjah
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Katanya lagi, dia mengaplikasikan cara
pengajaran berunsurkan miming semasa sesi P&P Bahasa Inggeris dan cara
tersebut ternyata menarik minat murid-muridnya dan objektif turut tercapai.
Selain itu, beliau juga mahir dalam penggunaan
ICT kerana setiap video yang dihasilkan mempunyai hasil editing beliau sendiri.
Bukan semua guru mempunyai kemahiran menghasilkan sebuah klip video seperti
beliau. Tambahan pula Cikgu Shida mampu mengikuti arus masa terkini yang begitu
‘in’ dengan penggunaan internet dan laman sesawang YouTube yang popular
dikalangan anak muda. Kemahiran menggunakan ICT ini digunapakai di dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran selari dengan seruan kerajaan untuk melahirkan
murid-murid yang celik IT.
Sejak terkenal dengan klip-klip
video miming, Cikgu Shida didapati sangat popular. Rezekinya pula melimpah
ruah. Jadi, melalui kemahiran yang ada, beliau mampu meningkatkan taraf ekonomi
beliau sendiri. Banyak tawaran berlakon yang diterima oleh beliau sejak menjadi
terkenal dan digelar artis YouTube. Jadi, melihat hasil yang begitu
menggalakkan seperti yang diwar-warkan oleh media massa tentang perkembangan
Cikgu Shida ini, beliau telah mempunyai pekerjaan sambilan iaitu menjadi
seorang pelakon di dalam sebuah telemovie. Pekerjaan sambilan juga menjadi isu
berkaitan dengan etika guru pada masa kini.
Menyentuh
soal etika, adakah Cikgu Shida telah melanggar kod etika keguruan iaitu
“Tanggungjawab Terhadap Pelajar” dimana beliau menunjukkan sesuatu cara pakaian,
pertuturan dan tingkahlaku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada
pelajar? Adakah dengan cara mengenakan pakaian lelaki, misai palsu dan make up
yang tebal mampu memberikan pandangan positif kepada murid-murid beliau? Jika
dilihat daripada ulasan presiden NUTP sendiri, beliau merasa perbuatan Cikgu
Shida tersebut tidak melanggar etika keguruan. Walaubagaimanapun saya mempunyai
pandangan sendiri tentang Cikgu Shida dan hobi dan minat beliau. Saya merasakan
agak tidak sopan menunjukkan perwatakan sedemikian iaitu melakonkan watak
lelaki, makhluk yang menggambarkan syaitan dan sebagainya. Pelbagai cara lebih
kreatif yang boleh dilakukan oleh beliau untuk dilakukan jika beliau mahu
menonjolkan hobi beliau ini. Beliau seperti membuka pekung di dada dengan
melakukan aksi-aksi seperti di dalam video-video yang dimuatnaik di channel
beliau. Selainitu, dengan menggunakan ‘title’ cikgu, sebagai memperkenalkan
diri beliau di dalam klip-klip video yang dimuat naik telah mencemarkan nama
baik profesion kerana pada saya beliau telah melanggar Tatakelakuan Peraturan (4) yang melarang
penjawat awam berkelakuan yang mampu memburukkan nama dan mencemarkan nama
prkhidmatan awam.
Gambar
3: Watak yang
dimainkan oleh Cikgu Shida di dalam klip video yang dimuat turun di laman
YouTube
Selain menjadi artis YouTube, Cikgu Shida
yang telah popular dan menerima tawaran berlakon di dalam telemovie juga boleh
dikatakan telah melakukan kesalahan di bawah salah laku guru iaitu melakukan
kerja sambilan. Sebahagian besar guru di Malaysia adalah
pegawai kerajaan (kecuali guru di sekolah swasta) dan tertakluk kepada Perintah
Am dan tatalaku. Oleh itu, guru perlu memohon kelulusan untuk membuat kerja
sambilan. Kelulusan hanya akan diberikan jika kerja sambilan itu tidak
bercanggah dengan dengan peraturan yang ditetapkan. Contohnya, kerja sambilan
tidak itu tidak dilakukan pada waktu bekerja dan tidak menjejaskan tugas hakiki
mereka. Walaubagainapun, seperti yang diketahui umum, Cikgu Shida sendiri telah
mendapat kebenaran daripada pihak pengurusan sekolah beliau iaitu Guru Besar
Sekolah Kebangsaan Pulau Padang.
3.0 Implikasi
3.1 Pandangan
masyarakat terhadap profesion keguruan
Sebagai
seorang guru, etika dan nama baik profesion mestilah dijaga. Kesantunan yang
telah disenaraikan perlu diamalkan. Terdapat 3 kesantunan yang telah
disenaraikan iaitu;
1. Kesantunan
berpakaian
2. Kesantunan
tingkah laku
3. Kesantunan
berbahasa
Kesantunan
ialah perlakuan atau tingkahlaku
yang mampu menjalinkan hubungan antara satu sama lain yang menjadikan
sesuatu pergaulan itu berada dalam keadaan harmoni dan mesra.ianya boleh
melibatkan verbal dan nonverbal. Dan merujuk kepada tatacara, adat
atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat. Implikasi
daripada tingkah laku Cikgu Shida, saya merasakan beliau telah hilang dua
daripada ciri kesantunan di atas iaitu kesantunan berpakaian dan juga
kesantunan tingkah laku. Jadi, jika hilangnya cirri kesantunan di atas, adakah
masyarakat di sekeliling mampu menerima situasi yang dilakukan oleh Cikgu Shida
dan mampu menerima beliau sebagai seorang warga pendidik yang akan mengajar
anak mereka. Sememangnya kepercayaan dan perasaan hormat oleh ibu bpa dan
masyarakat sekeliling akan pudar dan menghilang melihat telatah dan aksi cikgu
tersebut setelah ianya tersebar dan menjadi buah mulut seluruh warga Malaysia.
Gambar
4: Antara
perkara yang digariskan dalam “Kod Etika Keguruan”
3.2 Pandangan
murid-murid terhadap seorang guru yang sepatutnya dihormati.
Sifat
dan karaktor seorang guru sememangnya menjadi perhatian setiap daripada anak
muridnya. Jadi, perwatakan yang dibawa oleh seoran guru amat penting. Ini kerana melalui perwatakannya
boleh menyebabkan pelbagai implikasi. Antaranya ialah:-
o
Murid lebih bersemangat jika seorang guru itu
berkeyakinan
o
Murid akan mempunyai jati diri sekiranya
mendapat tunjuk ajar daripada guru yang berani.
o
Guru menjadi model yang menjadi ikutan murid
o
Membentuk jati diri dan identiti murid-murid.
o
Menjami kualiti modal insan.
o
Sebagai pemangkin ke arah membentuk
masyarakat yang harmoni dan berbudi bahasa.
3.3 Kesan
terhadap pengajaran dan pembelajarannya
Melihat cara Cikgu Shida memuatnaik video
yang dipertontonkan umum, beliau mampu menjadikan kemahiran penggunaan ICT
sebagai satu cara menyampaikan isi kandungan pelajaran yang diajar dengan lebih
menarik. Video-video yang dihasilkan telah pun di sunting dan mempunyai semua
elemen-elemen multimedia yang mampu menjadikan sebuah media itu menarik.
Tambahan pula, dengan cara yang lebih kreatif sebegini, murid-murid akan lebih
berminat untuk member perhatian terhadap apa yang disampaikan oleh seorang guru
tersebut.
Memandangkan
kita hidup di zaman IT yang serba canggih ini, adalah lebih baik sekiranya
bahan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan adalah berunsurkan teknologi
maklumat.
4.0 Rumusan
Setelah mengetahui
kesan baik buruk perbuatan dan tingkah laku yang dilakukan oleh Cikgu Shida
yang telah dilabelkan sebagai Cikgu Gila-Gila, pada pendapat saya, banyak lagi
perkara kreatif dan menarik yang boleh dilakukan oleh seorang guru untuk
menunjukkan tahap kekreatifan beliau dalam kehidupannya. Tindakan yang
berlebihan dan melampau kadang kala akan mengundang susah ke atas kehidupan diri sendiri. Sebagai
contoh, tindakan Cigu Shida telah menarik perhatian banyak pihak terutamnya
media. Selepas klip videonya tersebar, banyak pihak cuba menghubungi beliau dan
popularity beliau turut melonjak naik sehinggakan mendapat atwaran berlakon,
sesi temu bual ekslusif di corong-corong radio, televisyen dan banak lagi
siding akhbar yang ingin berkongsi kisah dengan beliau. Jadi, adakah perjalanan
tugasan seharian beliau sebagi guru tidak terganggu dek kerana sibuk dengan
tugasan lain?
Melalui sesi
pengajaran dan pembelajaran guru mampu menonjolkan kemahiran penggunaan ICT. Dengan
menghasilkan video-video ilmiah untuk tayangan kepada anak-anak murid,
seseorang guru itu mampu menjadikan sesi pengajarannya nampak menarik dan
terkini. Jadi, tidak perlu rasanya sesorang guru menghasilkan video miming
lagu-lagu yang sedang hangat dan melakonkan watak-watak aneh untuk ditayangkan
di seluruh dunia bakatnya kerana ini menunjukkan sifat atau aib dirinya
sendiri. Malah ianya juga boleh menimbulkan syak yang mengatakan guru itu tidak
normal terhadap tindakan yang dilakukannya. Ini kerana menurut Dr. Fadhilah
Kamsah:
"Normal
atau tidak seseorang manusia merosakkan dirinya dengan mematikan alam hidupnya
dengan membunuh diri? Adakah boleh dikatakan seseorang merubah dirinya ke arah
negatif adalah sebagai orang yang baik dan normal? Sebagai contoh pelajar
cemerlang, tiba-tiba merosakkan dirinya dengan melibatkan diri dengan dadah dan
bersosial oleh kerana kecewa dalam alam percintaan atau cita-cita. Adakah
pelajar itu orang yang dikatakan normal? Apakah maksud 'normal' yang
sebenarnya? Cuba kita renung-renungkan, dan fikir-fikirkan."
Sumber: Cikgu Shida Jadi Gila Sebab Putus Tunang | Blog Aduka http://aduka5.blogspot.com/2010/11/cikgu-shida-jadi-gila-sebab-putus.html#ixzz25CvwxW9d
Sumber: Cikgu Shida Jadi Gila Sebab Putus Tunang | Blog Aduka http://aduka5.blogspot.com/2010/11/cikgu-shida-jadi-gila-sebab-putus.html#ixzz25CvwxW9d
Jadi, daripada
pemahaman saya tindakan Cikgu Shida menunjukkan bahawa beliau tidak normal
kerana telah melakukan suatu tindakan aneh yang hilang ciri-ciri kewanitaan
seperti malu, lemah lembut dan sopan santun.
Guru seharusnya menunjukkan contoh yang
baik terhadap anak-anak didiknya maka barulah seseorang guru itu mampu digelar
sebagai “role-model”. Kod Etika Keguruan yang telah digariskan seharusnya
difahami dan diamalkan supaya sentiasa berada di landasan yang betul. Selain
itu, untuk menjadi seorang guru yang mempunyai kesantunan yang baik, amalan
kesantunan yang telah disenaraikan diamalkan untuk memastikan hubungan sesama
rakan sejawat, pihak pengurusan sekolah, ibu bapa dan seterusnya anak-anak
murid sentiasa berada dalam keadaan harmoni dan mesra. Sebagai guru,
berfikirlah dahulu sebaik mungkin sebelum melakukan sebarang tindakan kerana
segala tindakan akan sentiasa diperhati dan dinilai oleh masyarakat.




0 comments:
Post a Comment